Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Międzynarodowa konferencja „My jesteśmy pamięcią. Nauczanie historii to nauka rozmowy”

  • 30-01-2025 12:09

W Krakowie w dniach 27-28 stycznia 2025 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja zorganizowana pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Międzynarodówki Edukacyjnej. Podczas uroczystego otwarcia konferencji głos zabrały następujące osoby:  Ministra Edukacji, pani Barbara Nowacka, Przewodniczący European Trade Union Committee for Education, pan John Mac Gabhann, Przewodniczący Zarządu Głównego ZNP, pan Sławomir Broniarz oraz Wiceprezydent ETUCE, pani Dorota Obidniak.

W spotkaniu uczestniczyli członkowie związków zawodowych nauczycieli zrzeszonych w Education International oraz eksperci z działów edukacji w miejscach pamięci i muzeach z Polski, Izraela, Niemiec oraz 17 innych krajów Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Hasło przewodnie konferencji “Jesteśmy pamięcią. Nauczanie historii to nauka rozmowy.” stało się dla jej uczestników okazją do rozważań i dyskusji o tym, jak uczyć młodych ludzi  o Holokauście w dobie globalizacji i dynamicznego rozwoju technologii.

Jednym z najważniejszych zagadnień poruszanych podczas konferencji była rola pamięci historycznej. Uczestnicy wielokrotnie podkreślali, że bez świadomej refleksji nad doświadczeniami II wojny światowej – zwłaszcza nad tragedią Holokaustu – nie sposób budować społeczeństwa opartego na dialogu, tolerancji i otwartości. Pamięć o makabrycznych wydarzeniach tego okresu jest nie tylko wyrazem szacunku dla ofiar, ale także warunkiem koniecznym do budowania społeczeństw wolnych od nienawiści, wykluczeń i uprzedzeń.

Wielokrotnie powtarzał się wątek współczesnego odradzania się postaw ekstremistycznych, manipulacji historycznych oraz rozprzestrzeniania dezinformacji w mediach. Prelegenci wskazywali, że faszyzm nie jest wyłącznie zjawiskiem historycznym – wraca w nowej formie, bazując na nienawiści, antysemityzmie i ksenofobii. Media społecznościowe stanowią dzisiaj szczególne pole szerzenia mowy nienawiści, które należy w sposób odpowiedzialny monitorować i przeciwdziałać eskalacji negatywnych zjawisk. Zachęcano do stanowczego przeciwdziałania teoriom spiskowym i propagandzie wypaczającej prawdziwy obraz historii.

Jako klucz do przeciwdziałania uprzedzeniom i wzmacniania pamięci o Holokauście uczestnicy konferencji wskazali edukację włączającą, otwartą na aktywny udział uczniów i całych społeczności, angażującą młodzież w projekty badawcze, warsztaty, działania artystyczne i społeczne, co pomaga budować trwałe postawy empatii i odpowiedzialności. Nowoczesna edukacja powinna skłaniać uczniów do zadawania pytań, szukania odpowiedzi w różnych źródłach i weryfikowania informacji. Wskazano zarówno potencjał technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, dzięki którym uczniowie mogą poznawać historię Holokaustu w sposób bardziej interaktywny, jak i rolę artefaktów historycznych, które stanowią wartość bezcenną, ponieważ są pamiątką konkretnego życia. Poprzez pracę z autentycznymi materiałami uczniowie mogą budować emocjonalną więź z historią konkretnego człowieka.
Konieczne jest dalsze zacieśnianie relacji pomiędzy placówkami edukacyjnymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury z różnych krajów. Taka wymiana doświadczeń pozwala wypracować skuteczniejsze formy przekazywania wiedzy i rozwijania postaw otwartości.

“Z ogromnym wzruszeniem śledziliśmy podczas spotkania relację na żywo z obchodów 80-tej rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Słuchając świadectw więźniów ocalałych z tej fabryki śmierci, nie sposób pozostać obojętnym. W szeregu młodych osób towarzyszących byłym więźniom do miejsca składania zniczy widzę nagle moją uczennicę V LO w Bielsku-Białej, Emilię. Jest to dla mnie bardzo pozytywne doświadczenie, bezpośredni znak, że ci właśnie młodzi ludzie wrażliwi i empatyczni, a przede wszystkim obecni przy nielicznych już niestety ocalałych więźniach KL Auschwitz-Birkenau są najlepszym przykładem tego, że pamięć trwa w kolejnym pokoleniu Polaków. Jesteśmy pamięcią...” 

Relacja została przygotowana przez uczestniczkę konferencji, panią Aleksandrę Babicz.

https://www.csee-etuce.org/en/news/etuce/5609-marking-holocaust-remembrance-day-etuce-president-stresses-the-role-of-education

https://znp.edu.pl/my-jestesmy-pamiecia-nauczanie-historii-to-nauka-rozmowy/