Obóz informatyczny MAP 2024 w Szczyrku
Podsumowanie obozu informatycznego w Szczyrku
Od poniedziałku, 17 listopada do piątku, 22 listopada trwał Obóz Informatyczny w malowniczym Szczyrku. Nasi uczniowie mogli poszerzyć swoje umiejętności w dziedzinie technologii, programowania i nowoczesnych narzędzi informatycznych w górskim otoczeniu.
Obóz Informatyczny to nie tylko nauka, ale także doskonała zabawa i rozwój kreatywności. Uczestnicy mieli okazję pracować z zadaniami o różnych poziomach trudności, rozwijać swoje projekty oraz zdobywać cenne doświadczenie w pracy zespołowej. Tego typu wydarzenia są niezwykle ważne, ponieważ umożliwiają młodym ludziom nie tylko przyswajanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim nabywanie praktycznych umiejętności, które w przyszłości będą fundamentem ich kariery zawodowej.
Wierzymy, że kolejny Obóz Informatyczny w Szczyrku był doskonałą okazją do rozwinięcia pasji oraz zdobycia nowych kompetencji, które będą przydatne w przyszłości. Cieszymy się, że nasi uczniowie mogli wziąć udział w takim projekcie, realizowanym w ramach Mistrzostwa w Algorytmice i Programowaniu, projektu Fundacji Rozwoju Informatyki.
Program każdego obozu od czterech lat zostaje zaprojektowany w taki sposób, aby w maksymalny sposób przygotować młodzież do wyzwań związanych z różnorodnymi konkursami informatycznymi.
Podczas obozu uczniowie uczestniczą w intensywnych zajęciach, podczas których omawiane są najważniejsze algorytmy informatyczne. Zajęcia te stanowią teoretyczną podstawę do kolejnej części programu – konkursu zadaniowego. W ramach tego konkursu uczniowie mają okazję wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, rozwiązując zadania konkursowe na platformie szkopul.edu.pl.
Zajęcia obejmują przygotowanie do takich wydarzeń jak Olimpiada Informatyczna, Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym oraz egzamin maturalny z informatyki, a także innych ogólnopolskich konkursów. Każdego dnia uczestnicy rozwijają swoje umiejętności, ucząc się skutecznego rozwiązywania problemów algorytmicznych i programistycznych.
Tematy Zajęć
Zajęcia obozowe zostały podzielone na dwie grupy, w zależności od poziomu zaawansowania uczestników. Poniżej przedstawiamy szczegółowy program zajęć dla każdej z grup.
Grupa 1
- Zasady korzystania z środowiska szkopul.edu.pl – zakładanie konta, dołączanie do konkursu, wysyłanie rozwiązań do automatycznego sprawdzania.
- Wykorzystanie pętli w programach – nauka efektywnego korzystania z pętli do rozwiązywania różnych typów problemów.
- Problem złożoności algorytmów – wprowadzenie do analizy złożoności obliczeniowej algorytmów.
- Zmienne tablicowe – podstawowe działania na tablicach, w tym operacje przeszukiwania, modyfikacji i sortowania.
- Wstęp do dynamicznych struktur danych – nauka o dynamicznych strukturach, takich jak listy, stosy, kolejki.
- Działania na łańcuchach znaków – operacje na napisach, w tym manipulacje łańcuchami.
- Wstęp do funkcji, funkcje rekurencyjne – podstawy funkcji, w tym funkcje rekurencyjne i ich zastosowanie.
- Sortowanie – przykładowe algorytmy sortujące, takie jak sortowanie bąbelkowe, przez wstawianie, szybkie i inne.
Grupa 2
- Przypomnienie wiadomości o grafach – podstawowe pojęcia i algorytmy grafowe, takie jak BFS, DFS.
- Zasady korzystania z systemu informatycznego Olimpiady Informatycznej oraz środowiska Linux – praktyczne wskazówki dotyczące pracy w środowisku Linux, w tym obsługa terminala i kompilacja programów.
- Koszt zamortyzowany – wprowadzenie do analizy algorytmów pod kątem kosztów zamortyzowanych.
- Kolejka minimów – implementacja i zastosowanie kolejki minimów w algorytmach.
- Drzewo trie – wprowadzenie do struktury danych drzewa trie oraz innych typów drzew.
- Programowanie zachłanne i dynamiczne – podstawowe zastosowania algorytmów zachłannych i dynamicznych.
- LCA - najniższy wspólny przodek – algorytm znajdowania najniższego wspólnego przodka w drzewie.
- Rozwiązywanie zadań z konkursów i olimpiad informatycznych – praktyczne rozwiązywanie zadań konkursowych z wykorzystaniem omówionych wcześniej algorytmów.
Po omówieniu każdego tematu, uczestnicy rozwiązywali zadania, które pomagały utrwalić zdobyte umiejętności. Zadania te były udostępniane na platformie szkopul.edu.pl, co umożliwiało automatyczne sprawdzanie poprawności rozwiązań. Po każdej sesji konkursowej odbywało się szczegółowe omówienie zadań oraz była możliwość indywidualnych konsultacji, które pozwalały uczestnikom na lepsze zrozumienie zagadnień.
Zajęcia na obozie prowadzili nauczyciele informatyki VLO, studenci – byli absolwenci szkoły, a także starsi uczniowie z klas III i IV, którzy mają doświadczenie w olimpiadzie informatycznej. Taki sposób organizacji zajęć pozwalał młodszym uczestnikom na zdobycie praktycznych umiejętności i dawał im przykład, że praca w szkole i samodzielne zgłębianie wiedzy może prowadzić do znaczących sukcesów. Starsi koledzy pełnili funkcję mentorów, przygotowując zadania konkursowe, udzielając wskazówek oraz prowadząc omówienia po zakończeniu konkursów.
Obozowicze zakwaterowani byli w komfortowych pokojach 2-, 3- i 4-osobowych w Ośrodku Wypoczynkowym PANORAMA w Szczyrku, przy ul. Wczasowej 20. Ośrodek zapewniał uczestnikom trzy posiłki dziennie, a także komfortowe warunki do nauki i odpoczynku. Koszt zakwaterowania oraz wyżywienia wynosił około 570 zł, jednak dzięki wsparciu projektu „Mistrzostwa w Algorytmice i Programowaniu” (MAP), uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z organizacją obozu – wszystkie wydatki, w tym transport, zostały pokryte ze środków projektu.
Opieką pedagogiczną i dydaktyczną otoczyli uczestników dyrektorzy Marek Myśliński i Sławomir Herma oraz nauczyciele naszej szkoły: Edyta Jano, Dawid Kotrys, Sebastian Kuliński i Bartłomiej Żywczak. Nad całością czuwał Włodzimierz Raczek.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom owocnego pobytu, nowych doświadczeń i sukcesów w rozwijaniu swoich umiejętności informatycznych!