Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Relacja z czwartkowej wycieczki "Szlakiem Bielskiej Secesji" klasy 3A

W czwartek 21.03.2024 roku klasa 3A pod przewodnictwem Pani Anny Bojanowicz-Pollak wybrała się na wycieczkę "Szlakiem Bielskiej Secesji". Podczas krótkiego, ale niezwykle interesującego spaceru uczniowie mieli możliwość dowiedzieć się wielu ciekawostek architektoniczno-historycznych o Bielsku-Białej, a zwłaszcza o budynkach z okresu secesji w sztuce i architekturze.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty na Starym Rynku, gdzie mogliśmy poznać historię tego miejsca, jak i całego Bielska, oraz obejrzeć budowle zachowane z przeszłości - studnię oraz dawną wagę miejską. Następnie trasa wycieczki wiodła na Plac Bolesława Chrobrego, gdzie przypatrzyliśmy się wnikliwie Kamienicy Kałuży (ulica Władysława Orkana 2), oraz poznaliśmy historię sąsiadującego z nią witrażu przedstawiającego alegorię obfitości miasta, znajdującego się w budynku dawnego banku. Następnie poprzez ulicę 11 Listopada, zwracając szczególną uwagę na kamienicę Wiktora Burdy (ulica 11 Listopada 10, Budynek ten, stojąc fasadą do granicy miasta, miał być niegdyś godną jego reprezentacją, dlatego obejrzeliśmy go z podwójnym zainteresowaniem) dotarliśmy do dawnego Hotelu Pod Orłem (ulica 11 listopada 60). Po dokładnym obejrzeniu budynku z zewnątrz, mieliśmy dzięki Pani Bojanowicz-Pollak ogromną przyjemność wejść również do środka, w celu obejrzenia słynnej Sali Redutowej, będącej niegdyś centralną częścią hotelu, który sam w sobie był tętniącym ośrodkiem życia kulturalnego Białej. Zatrzymywały się tutaj osoby takie jak Józef Piłsudzki, czy ostatni cesarz Austrii Karol I Habsburg małżonką Zytą Burbon-Parmeńską. Zachwyceni pięknością wnętrz, wybraliśmy się w dalszą drogę. Tym razem naszym celem była Willa Emanuela Rosta Juniora (ulica Komorowicka 48). Budynek ten, zaprojektowany przez samego architekta, był jego domem prywatnym i biurem. Obecnie użytkowany jest jako biblioteka. Zwróciliśmy uwagę na piękną drewnianą werandę, dołączoną do budynku od strony ogrodu, na zachwycające drewniane wykończenia wnętrz, które szczęśliwie przetrwały burzliwe czasy wojen światowych, oraz na mniejsze detale architektoniczne, nawiązujące swoim wydźwiękiem i formą do czasów Bielskiej secesji. Mieliśmy także możliwość obejrzenia poddasza, gdzie przekonaliśmy się, że ślicznie zdobione mansardowe okna u szczytu budynku nie kryją za sobą wymyślnych wnętrz, lecz zwykły strych. Naszym ostatnim i kulminacyjnym celem była Kamienica Pod Żabami (Plac Wojska Polskiego 12/ulica Targowa 2), będąca idealnym przykładem secesji w architekturze, oraz jej otoczenie (ewangelicko-augsburski Kościół Marcina Lutra przy ulicy Staszica, oraz kamienica przy Placu Wojska Polskiego 11). Kamienica Pod Żabami została zaprojektowana przez wspomnianego już wcześniej Emmanuela Rosta Juniora w 1903r. Poza znaną rzeźbą dwóch biesiadujących nad wejściem do dawnej winiarni żab, ciekawostką architektoniczną budynku jest pseudowieża, której wykończenie ma imitować konstrukcję szachulcową - praktyka typowa dla projektów secesyjnych, oraz liczne zdobienia.

Na tym zakończyliśmy naszą wycieczkę, z której dowiedzieliśmy się wiele o historii Bielska i Białej, mieliśmy możliwość zwiedzenia interesujących miejsc, zwykle niedostępnych, które okazały się niezwykle atrakcyjnie wizualnie jak i historycznie.